7. mars 2019

Prosjekt hjemmelagede linservietter


Med konfirmant til våren følger den del forberedelser, særlig når man får så mange gode ideer..... En av disse var å lage egne linservietter, framfor å kjøpe ferdige. Jeg hadde sett for meg at dette var raskt og enkelt å få til, men det ble det ikke dessverre siden min plan om å sy rullefald med overlock ikke fungerte i det hele tatt! Jeg har nå erfart at lin er for tykt til dette formålet.


Stoff og tråd er kjøp hos Stoff & Stil etter kyndig hjelp til valg av stoff. Jeg ønsket en litt røff stil, så da falt valget på lin framfor bomull. Farge ble støvblå. Etter litt beregning fant vi ut at 3 meter stoff burde holde til ca 20 servietter på 40*40 cm. Jeg ble rådet til å vaske stoffet to ganger, så stryke det før klipp og søm. Det var lurt for det krympet ganske mye og ble litt skjevt. Det gikk akkurat opp med 3 servietter i bredden på stoffet og 7 i lengden, så her ble det lite skre.







Måling og klipping av stoff. Jeg brukte rullekniv, da det var enklest.



Etter å har forsøkt utallige ganger med rullefald, bestemte jeg meg for å sy alle sider med vanlig overlock først, for så å sy kant etterpå.


Måtte jukse litt med lim i hjørnene for å få de fine, ellers brukte jeg mange nåler..... Ville ha en smal kant, så å brette dobbelt for å skjule overlocksømmen var ikke et alternativ.





 Tid for søm rundt alle sider..... det tok  tid for så det sånn, ikke min favoritt når man må være nøye.


Så ble serviettene endelig ferdige! Ikke perfekte og ikke symmetriske, men de duger nok fint. Forhåpentligvis får konfirmanten glede av disse i mange år framover.










Hvordan vi skal brette serviettene er enda ikke bestemt, men her er en variant av servietten brettet som et slips. Synes det var litt tøft.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...