17. juli 2016

Prinsesseskjørt

Ideen til dette skjørtet fikk jeg når jeg var innom Stoff & Stil for å se på salget. Fant ikke det jeg var ute etter, men heller litt blondestoff på tilbud. Den bølgete kanten syntes jeg passet til skjørt. Fant et passende silkestoff til underskjørtet.

Har ikke brukt mønster her, så dette ble bare gambling....

  • Sydde først en sirkel av ca 2 m blondestoff. 
  • Gjorde det samme med slikestoffet, men ikke fullt så stor omkrets som blondestoffet. 
  • Rynket til blondestoffet slik at de passet sammen og overlocket det hele sammen på toppen (altså i midjen). 
  • Tilpasset slik at silkeforet ble litt kortere enn selve skjørtet, slik at blondekanten ble godt synlig.
  • Til slutt laget jeg en passende sirkel med bredt strikk og sydde dette inn i skjørtet, slik at det ble linningen. 
Jeg hadde ikke tenkt på at linningen kom til å bli ganske tykk pga mye stoff, så jeg er ikke helt fornøyd med denne.... strøk ned kanten og sydde i en ekstra stikling for få det til å se litt mindre voldsomt ut. Skjørtet er ment å skulle passe til en 10-åring, men ble kanskje litt i lengste laget. Mottakeren er imidlertid strålende fornøyd :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...